Thursday, March 14, 2013

လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္း(Civil Society)မွသည္ ခိုင္မာေသာ ဒီမိုကေရစီ လူ႕ေဘာင္သစ္ဆီသို႔

လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္းအေၾကာင္းကို တေစ့တေစာင္းေဖာက္သည္ခ်လိုသည္။ ၂၀ရာစုုအတြင္း လူ႔အဖြဲ႔အစည္းကို ႏိုင္ငံေရး လူ႔အဖဲြ႔အစည္း(Political Society)ႏွင့္ လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္း(Civil Society)ဟူ၍ ႏွစ္မ်ိဳး ဆက္စပ္ ေပၚထြန္းလာသည္။ ရူးသြပ္သူမ်ားႏွင့္ ျပင္းထန္သည့္ ႏူနာေရာဂါ စြဲသူ မ်ားမွအပ က်န္ႏိုင္ငံသားတိုင္း  သည္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း တခုခုတြင္ ပါဝင္ပါတ္သက္္ ၾကေပသည္။


ႏိုင္ငံေရးလူ႔အဖြဲ႔အစည္း (ႏုိင္ငံေရးပါတီ၊လြတ္ေတာ္၊အစိုးရ)ကို ေယ်ဘုယအားျဖင့္ အသြင္ႏွစ္မ်ိဳးေတြ႕ရွိ္သည္။

ပထမအခ်က္အေနျဖင့္ ကြန္ျမဴနစ္ႏိုင္ငံမ်ား၊ ဆိုရွယ္လစ္ ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ အာဏာရွင္ႏိုင္ငံ မ်ားတြင္ ႏုိင္ငံေရးပါ တီ တခုတည္းသာ ဖြဲ႔စည္းၾကသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ အစိုးရ၏အာဏာအား ခ်ိန္းေျခာက္သည္ဟု အျမင္ရွိၾကသည့္ အတြက္ နဂိုရ္မူလက ရွင္သန္ၿပီး ျဖစ္ေသာ လူထုအေျချပဳအဖြဲ႕အစည္းမ်ားကိုပင္ ဖ်က္သိမ္းၿပီး ၄င္းတို႔၏ တစ္ပါ   တီစနစ္ကို ေထာက္ခံ အားေပးေသာ လက္ေဝခံ  လူထုအေျချပဳအဖြဲ႕အစည္းမ်ား ကိုသာ ရပ္တည္ခြင့္ ျပဳၾက သည္။

ဥပမာ-၁၉၆၂ ခုႏွစ္ ဗိုလ္ေနဝင္း အာဏာသိမ္းသည့္ အခ်ိန္တြင္ ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား ႏွင့္အတူ လူထု အေျချပဳအဖြဲ႔စည္းမ်ား ကိုပါဖ်က္သိမ္းလိုက္ျပီး မဆလ တစ္ပါတီစနစ္ကို ေထာက္ခံေသာ လူထုအေျချပဳ အဖြဲ႕အ စည္း အနည္းငယ္ကိုသာ တျပည္လုံး အတိုင္းတာျဖင့္ အစားထိုးဖြဲ႕စည္းသည္။ ဗဟိုထိန္းခ်ဳပ္မႈ အားေကာင္း   ေသာ အာဏာရွင္အုပ္  ခ်ဳပ္ေရး စနစ္ေအာက္တြင္ လြတ္လပ္ေသာ လူထုအေျချပဳ အဖြဲ႔အစည္း ရွင္သန္ရန္ အခြင့္အလမ္းမ ရွိေပ။

ဒုတိယအခ်က္အေနျဖင့္ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံမ်ားတြင္မူ တိုင္းျပည္အတြင္းမွီတင္း ေနထိုင္ၾကေသာ ျပည္သူလူထု အမ်ားအက်ိဳးအလို႔ငွာ လူထုကိုယ္စားလွယ္မ်ားက ေရးဆြဲျပဌါန္းထားေသာ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပံုအေျခခံဥပေဒအတိုင္း ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ား၊ လြတ္ေတာ္မ်ားႏွင့္ အစိုးရမ်ားကို ဖြဲ႔စည္းၾကသည္။  အစိုးရအဆင့္ဆင့္တြင္ စံနစ္တက် အာဏာခြဲေဝမႈရိွသည့္အတြက္ လြတ္လပ္ေသာ လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္း ထြန္းကားရန္ အခြင့္အလမ္းပို မ်ားသည္။

ကြန္ျမဴနစ္ႏွင့္ ဆိုရွယ္လစ္တိုင္းျပည္မ်ားသည္ ၄င္းတို႕ကေမွ်ာ္လင့္ေသာ "လိုတရ" ႏိုင္ငံေတာ္အစုီးရ မတည္ ေဆာက္ႏုိင္ျခင္း၊ ေနာက္ဆုံးတြင္ အာဏာရွင္ စနစ္မ်ားဆီသို႕ ေျပာင္းလဲလာျခင္း ကတေၾကာင္း ႏွင့္ လက္ယာ ဝါဒီမ်ား အေနျဖင့္ လစ္ဘရယ္ဝါဒက အထူးအားေပးေသာ တသီးပဳဂၢလဝါဒ  က်င့္သံုးျခင္းသည္ ဒီမိုကေရစီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၏ အႏွစ္သာရျဖစ္သည့္ တန္းတူညီမွ်ေရးသို႕ ဦးတည္မသြားျခင္း ႏွင့္ အေရးကိစၥအားလုံးကို ေစ်း ကြက္အား ပံုအပ္ထားလိုက္လွ်င္ လူတိုင္း၏ အက်ဳိးစီးပြားျဖစ္ေပၚမည္ဟု ယူဆခ်က္ မ်ားအေပၚ အယုံၾကည္ ကင္းမဲ့လာသည္က တေၾကာင္း၊ တို႕ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ားအေနျဖင့္ တတိယနည္းလမ္း(third way) ေဖၚေဆာင္ရန္ ႀကံရြယ္ေနခ်ိန္တြင္ ျပည္သူအမ်ားကလည္း တတိယအင္အား(third force) ဟုေခၚဆို ေလ့ရွိ ေသာ လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္း ဖက္ဆီသို႕ေရြ႕လ်ားေနသည္၊၊ ဤသည္မွာ လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္း    ေပၚေပါက္ျခင္း၏အ ေၾကာင္းရင္းခ ံျဖစ္သည္။

လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္းဆိုသည္မွာ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ၏ တိုက္ရုိက္ထိန္းခ်ဳပ္မႈ ေအာက္၌ မရွိေသာ မိမိတို႔၏ ဆႏၵအရႏွင့္ ရည္မွန္းခ်က္အရ လာေရာက္စုစည္းၾကသည့္ လြတ္လပ္ေသာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၊ အစုအရံုးမ်ား၊ အစုအဖြဲ႔မ်ား၊ လႈပ္ရွားေဆာင္ရြက္မႈမ်ား မ်ိဳးစံုကို ဆိုလိုၿပီး၊ ထိုအဖြဲ႔အစည္းမ်ားသည္ မိမိိတို႔၏ ေကာင္းက်ိဳးႏွင့္ ရည္မွန္းခ်က္ အတြက္ျဖစ္ေစ၊ အမ်ား၏ေကာင္းက်ိဳးအတြက္ျဖစ္ေစ အတူတကြ တိုင္ပင္ေဆြးေႏြး၍ လုပ္ေဆာင္ ၾကသည္။ ထိုအဖြဲ႔အစည္းမ်ား၊ ကြန္ယက္မ်ားအေနျဖင့္ အားေကာင္းလာပါက ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရအာဏာ အား ကန္႔သတ္ ထိန္းညွိထားမည့္ (သို႔မဟုတ္) တရားမွ်တမႈမရွိေသာ အစိုးရမ်ားကုို ျဖဳတ္ခ်ႏိုင္သည္အထိ စြမ္း ေဆာင္ လာႏိုင္မည့္ အလားအလာမ်ား ရွိေလသည္။

လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္းကို ပညာရွင္မ်ားက အျမင္အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ခ်ဥ္းကပ္ၾကသည္။၄င္းတို႕အနက္မွ အယ္လီဆင္ ဗန္ရိြဳင္း စုစည္းတင္ျပထား ေသာ အျမင္(၆)မ်ိဳးကို အက်ဥ္းရုံး၍ ေဖၚျပလွ်င္-

(၁) လူမႈတန္ဖိုးႏွင့္ စံႏႈန္းအျဖစ္ျမင္ေသာအျမင္(Civil Society as values and norms)

အခ်ဳိ႕ေသာသူမ်ားက ယဥ္ေက်းေသာ(civil)ဟူေသာ စကားလုံးကို အေလးအနက္ ထားလာၾကၿပီး အလယ္အ လပ္ ပဳဂၢလိကဝါဒ၊ အျပန္အလွန္ကူညီမႈ၊ အေပးအယူရွိမႈ၊ အျခားသူမ်ားအေပၚ ေလးစားတတ္မႈ ႏွင့္ အမ်ား၏ ေကာင္းက်ဳိးအေပၚ အေလးထားမႈ စသည့္ျပည္သူ႕နီတိတရားမ်ားအေပၚ အသားေပးေဆြးေႏြးလာ ၾကသည္။ ဤစံျပလူ႕အဖြဲ႕စည္းတြင္ လူမ်ားသည္ တဦးအေပၚတဦး ယုံၾကည္မႈ အျပည့္ဝရွိေသာ၊ နာလည္သည္းခံ ႏုိင္စြမ္း ရွိေသာ လူ႕ေဘာင္လူ႕ေလာက အက်ဳိးႏွင့္သာ သမစိတၲရည္မွန္းခ်က္ မ်ဳိးရွိေသာ တေလာကလုံး၏ ေကာင္း က်ဳီးကိုလည္းေဆာင္က်ဥ္းေပးႏုိင္ေသာ ပုံစံမ်ဳိးရွိသည္။ Adward Shil ၏ ေကာင္းျမတ္ေသာ လူ႕အဖြဲ႕စည္းဆို သည္ ႏွင့္အဓိပၸါယ္ တူသည္။

(၂) အစုျပနာမ္၊ သမဟနာမ္ေပါင္းအျဖစ္ျမင္ေသာ အျမင္(Civil Society as a collective noun)

သက္ဆိုင္ရာလူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ ေကာင္းက်ဳိးကို ေဆာင္က်ဥ္းေပးႏုိင္ေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအားလုံးကို သိမ္း က်ဳံးၿခံဳငုံ၍ ေခၚဆိုေသာ အစုျပနာမ္အျဖစ္ အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆုိသတ္မွတ္ ၾကသည္။ မိမိသေဘာဆႏၵ အေလ်ာက္ လာေရာက္ ဖြဲ႕စည္းၾကသည္႕က႑(Voluntary sector) တနည္းအားျဖင့္ တတိယက႑(third sector)၊ အထူးသျဖင့္ စည္းေဝးလႈံ႕ေဆာ္မႈ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား(advocacy groups)၊ အစီုးရမဟုတ္သည့္ အဖြဲ႕စည္းမ်ား (NGOs)၊ လူမႈလႈပ္ရွားမႈ ေရွ႕ေဆာင္ေရွ႕ရြက္ျပဳသူမ်ား၊ လူ႕အခြင့္အေရး ဆိုင္ရာအဖြဲ႕စည္းမ်ား၊ လူမႈျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးမ်ား ျဖစ္ေပၚလာေစရန္ တက္ႁကြစြာ ပါဝင္လႈပ္ရွားေနၾကေသာ အျခားလူမ်ားအားလုံးႏွင့္ အ ဓိပၸါယ္တူ အျဖစ္ေဖၚျပၾကသည္။ ႏိုင္ငံေရးပါတီ၊ အစိုးရ၊ စီးပြားေရး ေစ်းကြက္အင္အားစုမ်ား ႏွင့္ မတူပဲ သီးျခား တည္ရွိသည္။ ဖြင့္ၿဖိဳးေရးတိုးတက္ေရးကို လုပ္ကိုင္ေသာ အသိုင္းအဝိုင္း အတြင္း၌ လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္း(civil society) ကို NGOs အျဖစ္ သေဘာေပါက္ ၾကသည္။

(၃) လႈပ္ရွားမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္ရန္ နယ္ပယ္တခုအျဖစ္ျမင္ေသာ အျမင္(Civil Society as a space for action)

UNDP ၏ အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္အရ  လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္းသည္ ႏုိင္ငံေတာ္၊ ေစ်းကြက္တို႕ႏွင့္အတူ ဒီမိုက ရက္တစ္လူ႕ေဘာင္အဖြဲ႕စည္း ဖြဲ႕စည္းရာတြင္ ပါဝင္ေသာ က႑ႀကီးသံုးခု အနက္တခုျဖစ္သည္ဟု ဆို၏။ ၄င္းကို အဖြဲ႕စည္း၊ အသင္းအဖြဲ႕မ်ားက ေနရာယူထားသည့္ နယ္ပယ္အခု အျဖစ္ ႏွိဳင္းယွဥ္ေဖၚျပၾကသည္။ လူမႈဝန္းက်င္အေျခခံ၊ အက်ဳိးေဆာင္ေပးသည့္ လူထုပရိသတ္မ်ားအဓိကထား လႈပ္ရွားသည့္အေၾကာင္းရာ ကိစၥ ရပ္မ်ား၊ ဥပမာ-(သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ ေရးရာမ်ား၊ လိင္ကြဲျပားမႈဆိုင္ရာ လူ႕အခြင့္ေရးဆိုင္ရာ)ႏွင့္ လုပ္ငန္းသ ဘာဝတို႕ အေပၚ အေျခခံ၍ ဖြဲ႕စည္းၾကရာ ဘာသာေရးႏွင့္ ဆက္ႏြယ္ေသာ အသင္းအဖြဲ႕မ်ား၊ အလုပ္သမား သမဂၢမ်ား၊ သမဝါယမအဖြဲ႕စည္းမ်ား၊ ဝန္ေဆာင္မႈ အဖြဲ႕စည္းမ်ား၊ ရပ္ရြာလူမႈအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ လူငယ္အသင္း အပင္းမ်ား၊ ပညာရွင္အသင္းအပင္းမ်ား ႏွင့္ အျခားအသင္းပင္း မ်ားလည္း အပါအဝင္ ျဖစ္သည္။

(၄) သမိုင္းေၾကာင္းကို သီးသန္႔ကာလတရပ္အျဖစ္ ျမင္ေသာ အျမင္(Civil Society as a historical movement)

Mr. Gellner က သမိုင္းေၾကာင္းဆိုင္ရာႏွင့္ လူမႈေရးဆိုင္ရာ လုိအပ္ခ်က္မ်ားအရ သီးျခားရပ္တည္သည့္ လြတ္ လပ္ေသာ တသီးပဳဂၢလ(atomized liberal individuals)မ်ားတည္ရွိ ဖြဲ႕စည္းရန္ အထူးလိုအပ္သည္ဟု ဆို သည္။ ကက္စတီလီယြန္ ကလည္း ဗဟိုမွတိုက္ရုိက္ ထိမ္းခ်ဳပ္မႈ မရွိေသာ တသီးပဳဂၢလ(လူတဦးခ်င္းစီ)မ်ားႏွင့္ အစုအဖြဲ႕မ်ားအၾကား လြတ္လပ္စြာဆက္ဆံ မႈရွိသည့္ ျဒပ္မဲ့နယ္ပယ္တခု ျဖစ္ယုံမွ်သာမဟုတ္၊ လူမႈေရး၊ ႏိုင္ငံ ေရးဆိုင္ရာ ရုိးရာအစဥ္အလာမ်ားႏွင့္ အေလ့ထမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ထြန္းခဲ့သည့္ သမိုင္းေၾကာင္း အေနအထားႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ အေနထားမ်ား၏ ထုတ္ကုန္မ်ားျဖစ္သည္ဟုဆိုသည္။

(၅) လႊမ္းမိုးခ်ဳပ္ကိုင္မႈမ်ားကို ဆန္႔က်င္ေရးအျဖစ္ျမင္ေသာ အျမင္(Civil Society as an anti-hegemony)

လြမ္းမုီးခ်ဳပ္ကိုင္မႈမ်ားအား ဆန္႕က်င္ေရးလုပ္ငန္းစဥ္ တရပ္အျဖစ္ ျမင္ၾကသည္။အဆိုပါ လြမ္းမိုးခ်ဳပ္ကိုင္မႈမ်ား မွာလည္း အမ်ားအားျဖင့္ ေခတ္သစ္ လစ္ဘရယ္ဝါဒ၊ အေနာက္တိုင္းလြမ္းမုီးမႈဝါဒ၊ မဟာဖိုဝါဒ၊ လိင္ကြဲခ်င္း ဆက္ဆံသည္သာ အမွန္ဟူေသာဝါဒ စသည္တို႕၏ လြမ္းမုီးမႈႏွင့္ ဆက္ႏြယ္ေနသည္။  အေရတို ႏွင့္ ကိုဟန္တို႕ က သီးသန္႕ လူမႈေရးလကၡဏာ အေျခခံရွိေသာ လႈပ္ရွားမႈ၊ တမူထူးျခားသည့္ လူမႈေရး-ႏိုင္ငံေရး သေဘာသ ဘာဝရွိေသာ လႈပ္ရွားမႈမ်ား၊ ဒီမိုကေရစီလႈပ္ရွားမႈ အျခားနည္းလမ္းသစ္ျဖစ္ၿပီး သစ္ဆန္းေသာ ေတာင္းဆိုမႈမ်ား ရွိသည့္ လႈပ္ရွားမႈမ်ား ဟူ၍ ေဖၚျပသည္။

(၆) ႏုိင္ငံေတာ္အစိုးရႏွင့္ ဖီလာအျဖစ္ ျမင္ေသာအျမင္(Civil Society as an antidote to the state)

တခ်ဳိ႕က ဗဟုိခ်ဳပ္ကိုင္မႈရွိေသာ(သို႕) အာဏာရွင္ဆန္ေသာ အစီုးရမ်ားႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဖက္အျဖစ္ျမင္ ၾကသည္။ ဝႈိက္က လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္း ထြန္းကားေအာင္ ျပဳလုပ္ျခင္းသည္ အစီုးရအာဏာကို ကန္႔သတ္ပစ္လိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ျပတ္သားစြာေရးသားေဖၚျပထား ေပသည္။ အခ်ဳိ႕ေသာကိစၥရပ္မ်ားတြင္ လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္း မ်ားသည္ ၄င္းတို႕၏ ႏုိင္ငံေတာ္အစီုးရမ်ားထက္ လူထုအေပၚပို၍ လြမ္းမုီးမႈရွိၿပီး ကမာ႓အေရး ေဆာင္က်ဥ္းရာ၌ စစ္မွန္ေသာစိတ္ဓါတ္ ပိုရွိသည္ဟု ႏုိင္ငံတကာအသိုင္းဝုိင္းက လက္ခံထားၾကသည္။ ရြဳိင္းက ႏုိင္ငံေတာ္အစုီးရ မ်ား အေနႏွင့္ လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္းအား အစီုးရႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဖက္ အျဖစ္ လည္ပတ္လႈပ္ရွားရန္ ခြင့္ျပဳထား ျခင္းအေပၚ မ်ားစြာစိတ္ဝင္စား သည္ဟုဆိုသည္။

ဒီမိုကရက္တစ္ လူ႔ေဘာင္အတြင္း တည္ေထာင္သြားမည့္ ျပည္သူ႔လူ႔ အဖြဲ႔အစည္း၏ သေဘာသဘာဝ အက်ဥ္း ရုံးၿပီး တင္ျပလိုပါသည္။ ဒီမိုကေရစီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္သည္ ေန႔ခ်င္းညခ်င္း တည္ေထာင္ႏိုင္သည့္ အရာမဟုတ္ ပါ။ ႏွစ္ႏွင့္ခ်ီပါ သည္။ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ားဖြဲ႕စည္းၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပရုံ သက္သက္ၿဖင့္ ဒီမိုကေရစီ မမည္။ ဒီမိုကေရစီ ယဥ္ေက်းမႈ ရွင္သန္ေစမည့္ လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္း ကိုပါ တည္ေထာင္ရသည္။ အတိတ္သမိုင္းကုိ ျပန္ေကာက္လ်င္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ၁၉၄၈-၅၈ ပါလီမန္ဒီ ကေရစီေခတ္၌ လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္း အားမေကာင္း ခဲ့ေပ။ အထူးသျဖင့္ ရန္ကုန္၊ မႏၱေလးၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားကို အေျချပဳ၍ ျမန္မာႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ေက်ာင္းသားသမဂၢႏွင့္ အလုပ္သမား သမဂၢမ်ား စသည္မွ်သာ ရွိခဲ့သည္။

ဒီမိုကရက္တစ္ လူ႕ေဘာင္တြင္ ႏိုင္ငံေရးလူ႔အဖြဲ႕အစည္း သက္သက္ကို အားကိုး၍မရပါ။ ျပည္သူအမ်ား သူ႕ က႑ႏွင့္ သူ လြတ္လပ္စြာ ပူးေပါင္းပါဝင္ႏုိင္မည့္ လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္း ကိုလည္း အခိုင္အမာ ဖြဲ႔စည္းရန္ အလြန္လိုအပ္ ေပသည္။ လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္း အတြင္း၌ ဒီမိုကေရစီယဥ္ေက်းမႈ ေကာင္းစြာ ထြန္းကားလွ်င္ ႏိုင္ငံေရးလူ႔အဖြဲ႔အစည္း ကိုပါမ်ားစြာအက်ဳိးျပဳမည္။ တခ်ိန္က နာမည္ဆိုးျဖင့္ ေက်ာ္ၾကားခဲ့ေသာ အာဏာရွင္ ဟစ္တလာပင္လွ်င္ ဒီမိုကေရစီနည္းအရ ေရြးေကာက္ခံခဲ့သည့့္ ပုဂၢိဳလ္ျဖစ္သည္။ ေနာင္တခ်ိန္တြင္   အာဏာရွင္ မ်ား မေပၚထြန္းေရး အတြက္ ႏုိင္ငံေရးလူ႔အဖြဲ႔အစည္း ႏွင့္အတူ လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္းပါ တပါတည္း တည္ ေထာင္ႏိုင္ရန္ အလြန္ေရးႀကီးေပသည္။ 

ဒီမိုကေရစီယဥ္ေက်းမႈကို နားလည္လြယ္ေအာင္ ေျပာရလွ်င္ လူတိုင္းလူတိုင္းတြင္ “လူ႔တန္ဖိုး” အျဖစ္ လက္ခံ က်င့္သံုးႏိုင္သည့္ "စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားႏွင့္ တန္ဘိုး" မ်ားပင္ျဖစ္သည္။ လူသားတိုင္းတြင္ တန္းတူသည့္ "လူ႔တန္ဘိုး" ရွိရမည္။ "တန္းတူအခြင့္အေရး" ရွိရမည္။ မိမိေနထိုင္ရာ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း "လြတ္လပ္စြာ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္၊တာဝန္ယူခြင့္" ရွိရမည္။ လူမ်ိဳးတိုင္းက "ကိုယ့္ၾကမၼာကိုယ္ဖန္တီးခြင္"့ ရွိရမည္။ ဤအရာမ်ား သည္ ဒီမိုကေရစီ၏ အေျခခံအုတ္ျမစ္မ်ား ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ဒီမိုကေရစီက်င့္စဥ္တရား ထြန္းကားၿပီး ဒီမိုက ေရစီ ယဥ္ေက်းမႈ က်င့္သံုး ႏိုင္ေရးအတြက္ (၁) သည္းခံျခင္းတရား၊ (၂) ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ျခင္းတရားႏွင့္ (၃) အေပးအယူမွ်ယူခံ စားျခင္းတရား တို႔ကို ႏိုင္ငံေရးလူ႔အဖြဲ႔အစည္း မ်ားတြင္သာမက လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္းမ်ား တြင္ပါ လက္ေတြ႔က်င့္သံုးရန္ အလြန္လို အပ္ေပသည္။ ဤတရားသံုးပါးမရွိပဲ ဒီမိုကေရစီယဥ္ေက်းမႈ မထြန္းကား ႏိုင္ေပ။

ဒီမိုကေရစီယဥ္ေက်းမႈ ထြန္းကားႏိုင္ရန္အတြက္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ရာတြင္ အစိုးရႏွင့္လူထု ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ရန္လိုသည္။ ဥပမာ- ဆြီဒင္ႏိုင္ငံ၏ လူမႈအဖြဲ႔အစည္း ႏွစ္ခုစလံုးသည္ အားက်ဖြယ္ေကာင္းလွသည္။ ႏိုင္ငံေရးလူ႔အဖြဲ႔အစည္းသည္ ခ်စားမႈကင္းၿပီး လူထုကို တာဝန္ခံမႈ အျပည့္အဝ ရွိသည္။ အေၾကာင္းမွာ ႏိုင္ငံေရး သမားမ်ားႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး(အစုိးရ)ဝန္ထမ္းမ်ားအားလံုးတို႔သည္ ငယ္ရြယ္စဥ္ကာလက ျဖတ္သန္းလာ ခဲ့သည့္ လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္း၏ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္မႈေၾကာင့္ျဖစ္သည္။

ဆက္လက္၍ ၄င္းႏုိင္ငံ၏ လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္း ျဖစ္တည္မႈကို အၾကမ္းဖ်ဥ္း တင္ျပလိုပါသည္။ ဒီမိုကေရစီ ယဥ္ေက်းမႈကို ေနအိမ္ႏွင့္ စာသင္ေက်ာင္းမ်ား မွ စတင္လုပ္ယူသည္ဟု ဆိုရေပမည္။ "လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆုိ ခြင့္" ကို ငယ္စဥ္ေတာင္ေက်း ကေလးဘဝ၊ မိသားစုအတြင္းမွပင္ အစပ်ိဳးေလ့က်င့္ေပးသည္။ မိသားစု အစည္း အေဝးကို စေန-တနဂၤေႏြ ေန႔တိုင္း ျပဳလုပ္ၾကၿပီး ေက်ာင္းပိတ္ရက္တြင္ ဘယ္သြားမည္၊ ဘာလုပ္မည္၊ ဘာစားမည္ အစရွိသျဖင့္ ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ ေလ့ရွိၾကသည္။ မူႀကိဳေက်ာင္းမ်ားတြင္လည္း ဆရာဆရာမမ်ား၊ ကေလးမ်ားႏွင့္ မိဘမ်ား ပူးေပါင္းၾကၿပီး ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ၾကရာ ကေလးမ်ား၏အလိုကို ဦးစားေပး ဆံုးျဖတ္ၾက ရသည္။ ေနာက္ တဖန္ ကေလးမ်ားကို "တန္းတူအခြင့္အေရး" အေၾကာင္း အၿမဲေဟာၾကားၿပီး တဦးႏွင့္တဦး "မႏွိမ္" ဖို႔ အၿမဲသြန္သင္ ေလ့ရွိသည္။

အလယ္တန္းေက်ာင္း၊ အထက္တန္းေရာက္လာလွ်င္ ေက်ာင္းေကာင္စီမွာ ေက်ာင္းသားမ်ားအားလံုး စုစည္းၿပီး မိမိအျမင္ႏွင့္ အႀကံဥာဏ္မ်ားကို ေဆြးေႏြးတင္ျပခြင့္၊ အေခ်အတင္ျငင္းဆိုခြင့္၊ စကားရည္လုခြင့္၊ မဲဆြယ္စည္း ရံုးခြင့္၊ အဆံုးအျဖတ္ေပးခြင့္ စသည္တို႔ကို လက္ေတြ႔က်င့္သံုးေစသည္။ ေက်ာင္းသားတခုလံုး၏ လႈပ္ရွားခြင့္ ဥပမာ- ေပ်ာ္ပြဲစားထြက္ျခင္း၊ အကပေဒသာ၊ အားကစား စသည္မ်ားကို ၄င္းတို႕ကိုယ္တိုင္ ဆံုးျဖတ္ပိုင္ခြင့္ေပးၿပီး ရံပံုေငြရွာေဖြျခင္း ႏွင့္ သာေရးနာေရးကိစၥမ်ားတြင္ ေက်ာင္းသားမိဘမ်ား၊ ဆရာဆရာမမ်ားႏွင့္အတူ တိုင္ပင္ ေဆြးေႏြးၿပီး လႈပ္ရွားၾကသည္။

တကၠသိုလ္ေက်ာင္းမ်ားတြင္ ေက်ာင္းသားသမဂၢမ်ားကို ဒီမိုကေရစီနည္းအရ ဖြဲ႔စည္းၾကသည္။ အျခားေက်ာင္း သားေရးရာႏွင့္ လူမႈေရးကိစၥမ်ားအျပင္ တကၠသိုလ္သင္ရိုးညႊန္းတမ္း ေရးဆြဲသည့္အခါ ပါဝင္ ေဆြးေႏြး အႀကံ ေပးျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ၾကသည္။ တခါတရံ ႏိုင္ငံတကာေရးရာ၊ အလုပ္သမားေရးရာ၊ က်ားမတန္းတူေရးႏွင့္ တိုက္ ရိုက္ဆက္ႏြယ္ ေနသည့္ကိစၥမ်ားတြင္လည္း ပါဝင္ၾကသည္။

တကၠသိုလ္ေက်ာင္းမ်ားၿပီးဆံုးၿပီး လုပ္ငန္းခြင္ထဲဝင္သည့္အခါ အလုပ္သမားသမဂၢမ်ားက လက္ကမ္းႀကိဳ ဆိုၾက ပါသည္။ “လြတ္လပ္စြာ အသင္းအပင္းဖြဲ႔စည္းခြင့္” ဆိုသည့္ အခြင့္အေရးေအာက္၌ စိပ္ပါ၀င္စားသူမ်ားက  အလုပ္သမားသမဂၢကို လြတ္လပ္စြာ ဖြဲ႔စည္းၾကသည္။ လုပ္ငန္းဌါနအလိုက္ ဥပမာ - ေဆာက္လုပ္ေရး အလုပ္  သမားသမဂၢ၊ စက္ရံုအလုပ္ရံုအလုပ္သမား သမဂၢ၊ ေက်ာင္းဆရာဆရာမမ်ားသမဂၢ စသည္ျဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိသည္။ အသင္းဝင္ေၾကးေပးရသည္။ ၄င္း၏ အဓိကတာဝန္မွာ အလုပ္သမားမ်ား၏ အခြင့္အေရး ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေရး ျဖစ္သည္။ အလုပ္ရွင္မွ အလုပ္သမားမ်ားအေပၚ ေခါင္းပံုျဖတ္မႈ ပေပ်ာက္ေရး။ အလုပ္သမား လစာ၊ လုပ္ငန္းခြင္စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ား၊ ခန္႔ထားျခင္း၊ ထုတ္ပယ္ျခင္း စသည့္ကိစၥမ်ားကိုလည္း အလုပ္ရွင္ႏွင့္ အလုပ္သမားမ်ားအၾကား ေစ့စပ္ညွိႏႈုိုင္းျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ေပးသည္။

ဆြီဒင္ႏုိင္ငံသားတဦးသည္ လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္းအတြင္း အထက္က တင္ျပသကဲ့သို႔ စနစ္တက် ျပဳစုပ်ိဳး ေထာင္ ၾကသည့္အတြက္ အခ်ိန္တန္၍ ႏုိင္ငံေရးလူ႔အဖြဲ႔အစည္းသို႔ ဝင္ေရာက္သည့္တိုင္ ျပည္သူကို အေလး ထား၊ ေလးစားေသာ ႏိုင္ငံေရးသမား ျဖစ္လာသည္။ လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္း စနစ္တက် တည္ေထာင္ေသာ ႏိုင္ငံ သည္ တည္ၿငိမ္ေအးခ်မ္းၿပီး၊ လူမႈေရးျပသနာမ်ားကို စုေပါင္း အေျဖရွာႏိုင္သည့္ စြမ္းအားကို ပိုင္ဆိုင္သည္။

က်ေတာ္တို႔ ခ်င္းလူ႔အဖြဲ႔အစည္းကိုလည္း ေအာက္ေျခ လူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္း မွသည္ ႏိုင္ငံေရးလူ႔အဖြဲ႔အစည္း သို႔တိုင္ အစီအစဥ္ရွိရွိတည္ေထာင္ရန္ အလြန္လိုအပ္ေပသည္။ ယခုအခါ ခ်င္းလူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္း ေတာ္ ေတာ္မ်ားသည္ နယ္ျခားရပ္မ်ားတြင္ ဖဲြ႔စည္းၾကသည္။ ဒီမိုကေရစီလူ႔ေဘာင္သစ္ ထြန္းကားေရးကို အေကာင္ ထည္ ေဖၚေဆာင္ရာမွာမူ အလြန္႕အလြန္ အားနည္းေနေသးသည္။

ခ်င္းလူမ်ိဳးအေနျဖင့္ ယေန႕ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း ေပၚထြန္းေနေသာ ႏိုင္ငံေရးလူ႔အဖြဲ႔အစည္း အတြင္းရွိ ျမန္မာအ မ်ဳိးသားပါတီမ်ား၊ လႊတ္ေတာ္မ်ား၊ အစိုးရအဆင့္ အသီးသီး၌ ပါဝင္ ပါတ္သက္မႈမ်ားကို ခဏေဘးဖယ္ ထားၿပီး မိမိတို႕၏ ခ်င္းလူ႕အဖြဲ႔အစည္း သက္သက္ကို စဥ္းစားၾကပါစို႔။ ခ်င္းႏိုင္ငံေရးလူ႔အဖြဲ႔အစည္း ပီျပင္စြာ ေပၚထြန္းႏိုင္ သည့္ အေျခအေန ေရာက္ရွိၿပီေလာ။ ဥပမာ- ခ်င္းႏိုင္ငံေရးလူ႕အဖြဲ႕စည္း(အမ်ိဳးသားပါတီမ်ား၊ ျပည္ပါလီမန္ ၊ ျပည္အစိုးရ)ဖြဲ႔စည္း၍ ရၿပီေလာ၊ အကယ္၍ ဖြဲ႔စည္းႏိုင္ခဲ့ေသာ္ လူထုကို တာဝန္ခံသည့္အစိုးရ၊ ရွင္းလင္းျမင္သာ သည့္ အစိုးရ ျဖစ္ၿပီေလာ၊ လူထုပူးေပါင္းပါဝင္သည့္ အစိုးရျဖစ္ၿပီေလာ၊ ဆိုသည့့္အခ်က္ကို သတိမူရမည္။ အနာဂါတ္တြင္ ခ်င္းလူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္းသည္ ခ်စားမွဳ ကင္းရွင္းေသာ ႏိုင္ငံေရးလူ႕အဖြဲ႔စည္း ဦးေဆာင္ႏိုင္ စြမ္းေသာ ႏိုင္ငံေရး သမားေကာင္းမ်ားကို ေမြးထုတ္ေပးႏုိင္ေသာ အလုပ္ရုံတရပ္အၿဖစ္ ရပ္တည္သင့္ သည္။

မူလက ရွိၿပီးသား ခ်င္းလူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္းမ်ား ႏွင့္ အဖြဲ႕အစည္းအသစ္မ်ားကို ဒီမိုကေရစီ  စံႏွဳန္းႏွင့္ အညီ ပဲ့ပင္ထိမ္းသိမ္း ရေပမည္။ ဥပမာ- ခ်င္းေက်ာင္းသားသမဂၢ၊ ခ်င္းလူငယ္ အစည္းအရံုး၊ ခ်င္းအမ်ိဳးသမီး အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ ႏွင့္ ခ်င္းအလုပ္သမားသမဂၢ စသည္မ်ားကို ခ်င္းျပည္လံုးဆိုင္ရာ အဖြဲ႕စည္းမ်ားအျဖစ္ ရပ္တည္ႏုိင္ေရး ေအာက္ ေျခအဆင့္မွစတင္ ဖြဲ႕စည္းရပါမည္။ ဖြဲ႕စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပုံအေျခခံ ဥပေဒႏွင့္ ျပဌာန္းဥပေဒမ်ားအရ ျပည္ထဲေရး၀န္ ႀကီးဌာန ေအာက္၌ တရား၀င္ မွတ္ပုံတင္ ႏိုင္ရန္ ႀကိဳးစားရမည္။ ခ်င္းျပည္သူ႔လူ႔ အဖြဲ႔အစည္း စနစ္တက် ထြန္း  ကားေရးသည္ ခ်င္းျပည္သူတိုင္း၏ တာဝန္ျဖစ္သည္။ ခ်င္းအမ်ဳိးသား ရာသက္ပန္ ရွင္သန္ေရး၏ ေသာ့ ခ်က္လည္္း ျဖစ္သည္။

ခ်င္းႏိုင္ငံေရးလူ႔အဖြဲ႔အစည္း ႏွင့္ ခ်င္းလူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္း စနစ္တက် ထြန္းကားမွသာလွ်င္ ခ်င္းလူမ်ဳိး၏ အမ်ဳိးဂုဏ္ႏွင့္ဇာတိဂုဏ္ ျမွင့္တက္မည္ျဖစ္ၿပီး ခ်င္းစာေပယဥ္ေက်းမွဳ၊ ဘာသာစကား စသည္မ်ားကို ေကာင္း စြာထိန္းသိမ္းႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ခ်င္းလူထုအေျချပဳအဖြဲ႔စည္း ကို မိမိတို႕အသိတရားျဖင့္ မိမိတို႕ဘာ သာဖြဲ႕စည္းသင့္သည္။ အဓိကဦးတည္ခ်က္မွာ ကိုယ့္ၾကမၼာကိုဖန္တီးခြင့္ကို အနိမ့္ဆုံးအဆင့္က လက္ေတြ႕ က်င့္သုံးျခင္းႏွင့္ ဒီမိုကေရစီ လူ႕ေဘာင္သစ္ စတင္တည္ေထာင္ျခင္းျဖစ္ၿပီး အစီုးရကို ရန္မူပုန္ကန္ရန္ မဟုတ္ ေပ။  

ၿပီးပါၿပီ။

အုိက္ ေဆာင္မဒိန္း

 Copy link: http://khumimediagroups.blogspot.com/2012/10/civil-society.html

0 comments:

Post a Comment